אלגנטי, זורם, ג'נטלמני ואצילי!
הסון הקובני הוא בין הריקודים, שמספרים סיפור ששורשיו נעוצים עמוק בהיסטוריה של קובה.
מעבר לעובדה שהוא נחשב ל"אבא" של הסלסה הקובנית – הוא גם ריקוד בפני עצמו, וככזה הוא מביא עמו ניחוח מיוחד, אלמנטים אופייניים, סגנון לבוש ספציפי, ותנועתיות מהפנטת ויוצאת דופן.
סון קובני – מוזיקה ומקצב
הסון הוא קודם כל סגנון מוזיקלי.
קובה היא מדינה מעורבת, ובהתאם- מוזיקת הסון מכילה השפעות ספרדיות ואפריקאיות גם יחד!
ההשפעה האפריקאית? ניכרת בסגנון השירה ובכלי ההקשה בעיקר, למשל הקלאבה- שני מקלות העץ החלולים, ובונגוס- צמד התופים הקטנים.
ההשפעה הספרדית? ניכרת בעיקר בלחנים, בפזמונים ובכלי המיתר, למשל גיטרת הטרס- גיטרת שלושה מיתרים המאפיינת מוזיקת סון.
גיטרת הטרס היא נגזרת של גיטרה ספרדית, אך שונה ממנה לגמרי בסגנון הנגינה (נסו להקשיב למוזיקת סון ולזהות אותה).
מוזיקת סון מורכבת מבתים של 8 ביטים (כמו מוזיקה שמתאימה לריקוד סלסה), ומדגישה בעיקר את ה-4 וה-8- למשל ע"י הבאס.
על הריקוד – סון קובני
כאמור- מדובר בריקוד מאוד אלגנטי, וניתן לראות זאת כבר בלבוש המחויט, והאקססוריז הנלווים, הכוללים בד"כ מגבעת לגבר ומניפה לאישה.
הריקוד מתאפיין במחוות שונות וביציבה זקופה, המקנים לו אופי אצילי, ג'נטלמני, ובעל ניחוח של פעם…
נוכל למצוא בסון המון וריאציות מוכרות למי שרוקד סלסה קובנית, שהרי – היא נולדה ממנו בשלב מאוחר יותר!
בעוד בסלסה אנו צועדים על הביטים 1-2-3 הפסקה, 5-6-7 הפסקה- בקצב שנקרא "טיימפו",
בסון נצעד על הביטים 2-3-4 הפסקה, 6-7-8 הפסקה- בקצב שנקרא "קונטרה-טיימפו".
ריקוד על "קונטרה טיימפו" מתיישב היטב עם אופי מוזיקת הסון המדגישה את ה-4 וה-8 כאמור.
סון קובני – היסטוריה
היכן נוצר הסון? ככל הנראה – באזורים הכפריים של מזרח קובה לקראת סוף המאה ה19, מקום מגוריהם של עבדים אפריקאיים וחוואים ספרדיים.
בתחילת המאה ה-20 הגיע הסון להוואנה – היכן שביצעו את ההקלטות הראשונות של הז'אנר, וזה היה, למעשה, הסימן לתחילת התפוצה של הסון בכל האי הקובני.
הסון, ללא ספק הוא אחד מסגנונות הריקוד האהובים ביותר בקובה, ויש שיאמרו שהוא הסגנון הכי פופולרי, ובעל ההשפעה הגדולה ביותר בקובה!
אלמנטים, והקשר לסלסה
כפי שאמרנו- הסון נחשב ל"אבא" של הסלסה הקובנית – שהיא למעשה הבת הצעירה וה"חצופה" יותר…
נוכל למצוא בריקוד הסון המון אלמנטים שמהווים את הבסיס לסלסה הקובנית שאנחנו מכירים היום!
תנועתיות של פלג הגוף העליון, אחיזה סגורה, הובלה במרחב בצורות שונות, וגם וריאציות יותר מאתגרות כמו "טורניו"- שבו הרקדן מסובב את הרקדנית כשהיא באיזון על רגל אחת- ודומה לפסל שמסתובב על צירו (מבוצע גם הפוך כשהגבר מסתובב על צירו).
לימוד סון קובני מעניק יציבה נכונה, אלגנטיות בריקוד, והוא מאפשר יתרון גם בריקודים אחרים.
למידע נוסף ותיאום שיעור ניסיון – צרו קשר!
אופיר והצוות