לימוד מוזיקליות

מורה לסלסה
צורות 001
תוכן העניינים

מוזיקליות היא מושג שאנו שומעים יחסית הרבה, ובמיוחד אם אנו קשורים איכשהו לעולם הריקוד.
למה אנו מתכוונים כשאנו אומרים על מישהו שהוא "מוזיקלי"? כיצד לימוד מוזיקליות משפיעה על הריקוד שלנו?
אחרי שתקראו את המאמר הבא, המושג "מוזיקליות" יהיה הרבה פחות מעורפל.
קריאה נעימה!

קצת על מוזיקה ועל לימוד מוזיקליות

אני תמיד אומר לתלמידים שלי, שבתור רקדנים – התפקיד שלנו הוא להביע את המוזיקה באמצעות הגוף שלנו.
כשאנו מדברים על לימודי ריקוד בארץ, לעתים יש נטייה לדחות את נושא המוזיקליות לשלב מאוחר יחסית בלימוד, וכנראה שזה לא הדבר הנכון ביותר לעשות כלפי התלמידים שלנו.  
אנו רוצים לצמוח כרקדנים מוזיקליים כבר מההתחלה, מכיוון שהריקוד הוא בעצם אומנות שיושבת על מוזיקה.

אילו רבדים קיימים במוזיקליות?

אטמוספירה ואווירה בשיר

אחד הרבדים הראשוניים וה"שטחיים" בעולם המוזיקליות, הוא עניין האטמוספירה בשיר.
כבר בשיעורים הראשונים, אני נוהג לדבר עם התלמידים שלי על האטמוספירה בשיר באופן הכי פשוט.
"איזו אווירה יש עכשיו בשיר?" או "מה החלק הזה של השיר משדר לנו?" הן שאלות רלוונטיות גם לאדם שלא רוקד.

כשאנו מדברים על סלסה למשל, כשהשיר משדר לנו אווירה רומנטית – זה פחות מתאים שנשקשק את הכתפיים או נבצע סיבובים וקשירות מסובכות.

המבנה הכללי של המוזיקה

כשאנו מגיעים לרובד השני של המוזיקליות, זהו השלב שבו נתחיל להבין את המבנה הכללי של השיר, ואת הכללים שלרוב מתקיימים במבנה הזה.
איך נוכל לרקוד על שיר סלסה כאילו אנו מכירים אותו, למרות שאנו לא מכירים אותו?
התשובה היא ששירים בכל סגנונות הריקוד בנויים בצורה מסוימת, ולמרות שלעתים יש שבירה של הדפוסים – הם עדיין מתקיימים ב 99 אחוזים מהזמן.

אם נקשיב לכמה שירי סלסה למשל, נגלה שהם מורכבים מבתים ופזמונים, וכל אחד מהם לרוב נמשך על פני 4 או 8 שמיניות.
באופן כללי, ניתן לומר שבכל 4 או 8 שמיניות בשיר סלסה – אנחנו יכולים לצפות לשינוי מוזיקלי משמעותי ברוב המקרים.

לימוד מוזיקליות ע"י דפוסים מוזיקליים שחוזרים על עצמם

ברובד השלישי אנו לומדים להכיר את הכלים ולשמוע אותם.
מדובר בשלב יחסית מתקדם בעולם המוזיקליות, וכשאנו במסגרת של לימודי ריקוד קבוצתיים ייתכן וכלל לא נפגוש בו.
כאן נעסוק בדפוסים המוזיקליים שאנו פוגשים בשירים השונים, ואם אנו מדברים על שירי סלסה – נבין על אילו ביטים יושבים הכלים המשתתפים.
אילו כלי נגינה נפוצים במוזיקת סלסה?

קונגאס – תופים אפריקאים גדולים
בונגוס – צמד תופים אפריקאים קטנים
בס – יכול להופיע כגיטרת בס או קונטרבס
קלאבה – זוג מקלות עץ חלולים
פסנתר – מנגן לנו את מקצב ה"מונטונו" בשירי סלסה
חצוצרה – משתתפת בליווי וב"ברייקים"
זמר ומקהלה – גם נחשבים לכלים מוזיקליים!

ברובד הזה אנו מתחילים להתייחס למה שמכונה "ריקוד על כלי", וזה אומר שאנו יכולים לזהות דפוס שחוזר על עצמו מצד אחד הכלים, ולהלביש עליו תנועתיות מסוימת, עצירות, וכו'.

לרקוד את המוזיקה

הרובד הרביעי והעמוק ביותר, הופך זמין עבורנו כשאנו יכולים לשמוע ולהתייחס לכל המוזיקה בשלמותה.
זה אומר ריקוד מדויק על הכלים השונים, עד לרמה שזה נדמה שאנו מנגנים עליהם בעזרת הגוף שלנו.
רקדנים מוזיקליים הם כאלו ששומעים את המוזיקה, ויודעים כיצד להתייחס אליה בזמן הריקוד.

כדי לדעת מה להזיז ומתי, דרושים אימונים רבים שיביאו אותנו לשליטה בגוף שלנו, יצירתיות שתעזור לנו "לנגן" בצורה יצירתית עם הגוף שלנו, ורפרטואר מסוים של תנועות שנוכל לשלוף מהמותן.

איך משפרים מוזיקליות?

כדי לשפר את המוזיקליות שלנו, אנו זקוקים לתרגול שמורכב מ 99 אחוזים של הקשבה, ואחוז אחד של תיאוריה…
מה הכוונה? ובכן, אם נשב ונתחיל ללמוד על הכלים השונים, המקצבים, הביטים וההיסטוריה, זה לא יביא אותנו רחוק מדי.

אנו חייבים לשלב את הלימוד התיאורטי עם כמה שיותר הקשבה למוזיקה

גם אם זה אומר שהשירים מתנגנים להם בפלייליסט של הבוקר או באוטו.
עם הזמן, המוח שלנו מטמיע את הדפוסים השונים גם בלי שאנו מתאמצים או מודעים לכך, ואז יכולים לקרות דברים נפלאים.

כמובן שגם ללימוד האקטיבי יש מקום נרחב בתרגול,

ואנו יכולים למשל לנגן שיר סלסה או רגאטון ולנסות "לתפוס ברייקים" באמצעות תנועות שונות.
ככל שנתאמן על כך יותר, כך נוכל לשלוף בקלות תנועות בזמן הריקוד שלנו במועדון או עם הפרטנר\ית!

לימוד מוזיקליות היא משמעות הריקוד

זכרו שמוזיקליות אינה חייבת להיות דרמטית, ויכולה להסתכם אפילו בתנועת ראש קטנה שמגיעה בדיוק בזמן!
אין צורך לחפש הרים וגבעות, ובטח שלא בתחילת הדרך הריקודית שלנו.
מספיק שנבין את חשיבות המוזיקליות בריקוד, ונהפוך להיות מודעים למוזיקה שעליה אנו רוקדים… השאר כבר יתגלגל לבד!

בברכת ריקוד פורה ומוזיקלי!
אופיר והצוות

Off Beat
מעוניין / מעוניינת להתחיל לרקוד?

מלא/י את הטופס, וניצור עמך קשר בהקדם האפשרי עם פרטים מלאים והצעת מחיר!

סלסה היפ הופ

אנחנו נמצאים בעידן הפיוז'ן, ואחד השילובים הכי מטריפים וכיפיים הוא השילוב של סלסה קובנית והיפ הופ! מדוע השילוב סלסה היפ הופ עובד כל כך טוב?

מידע נוסף »
ריקודים לטיניים

ריקודים לטיניים פופולאריים בכל העולם, והם משלבים תקשורת זוגית, מוזיקליות, קואורדינציה, פעילות גופנית ועוד.עם כל היתרונות הללו, אין זה מפתיע שגם בישראל הסגנונות הלטיניים תפסו

מידע נוסף »
קורס סלסה בהרצליה

מה דעתכם על קורס סלסה עם אחריות מובטחת?אחרי עשרות קורסים וניסיון רב בלימודי ריקוד, הגיע הזמן להבטיח לכם תוצאות משמעותיות בסוף הקורס שלי! בין אם

מידע נוסף »
לימוד בצ'אטה בקבוצה קטנה

בשנים האחרונות, ריקוד הבצ'אטה כבש את עולם הריקודים הלטיניים בסערה! לא פחות ולא יותר… היום הסגנון הפופולארי מתנגן כמעט בכל מסיבה לטינית, לצד סגנונות נוספים

מידע נוסף »
קורס סלסה למתחילים

מחפשים את המקום הנכון להתחיל ללמוד סלסה?קורס סלסה למתחילים הוא בהחלט אחת הדרכים היעילות לעשות זאת!הקורס שלנו מובנה וכולל 8 מפגשים מסודרים, בהם תקבלו את

מידע נוסף »
חוג ריקוד לילדים
לימוד חוג ריקוד לילדים

לימוד חוג ריקוד לילדים הוא בין השירותים הפופולאריים שקיימים, והוא דורש מיומנות מיוחדת מצד מדריך הריקוד.  במאמר הבא, אסביר מהם היתרונות הקיימים בלימודי ריקוד עבור

מידע נוסף »
ריקוד זוגי
לימוד ריקוד זוגי

לריקוד הזוגי יש רבדים עמוקים במיוחד, ויש שיגידו שהם השתקפות מדויקת של מערכת יחסים ברגע נתון. בין אם אנו רוקדים עם בן או בת הזוג

מידע נוסף »
הפעלות לימי גיבוש
לימוד פלאש מוב

ריקודי "פלאש מוב" הפכו להיות פופולאריים במיוחד לאחרונה, ואנו רואים אנשים הבוחרים בהם לצורך הצעות נישואין יצירתיות ומפתיעות, ציון אירועים או רעיונות מסוימים, או סתם

מידע נוסף »
כוריאוגרפיה
לימוד כוריאוגרפיה

לימוד כוריאוגרפיה הוא בין המושגים שכולנו שמענו, אך לא תמיד אנו יודעים למה הם מתכוונים. מהי בדיוק כוריאוגרפיה, מתי אנו צריכים אותה, ומי מכין אותה?

מידע נוסף »
לימודי ריקוד לחתונות - עם מאמן מקצועי
לימוד ריקוד חתונה

ריקוד חתונה הפך לטרנד של ממש, ואנו רואים יותר ויותר זוגות שבוחרים להפתיע את האורחים שלהם עם ריקוד מקצועי ומושקע! ריקוד חתן-כלה הוא כמובן לא

מידע נוסף »
לימוד סון קובני
לימוד סון קובני

לימוד סון קובני מעניק לנו יתרונות רבים גם כשמדובר בריקודים נוספים, וזאת מכיוון שהוא טומן בחובו אלמנטים חשובים לכל ריקוד באשר הוא. הסון הוא אחד

מידע נוסף »
לימוד רואדה
לימוד רואדה

רואדה היא מסוג ההתרחשויות שגורמות לאנשים לעצור, להסתכל, וליהנות מכל רגע… יש משהו מהפנט בתיאום התנועתי שמאפיין את הרואדה, בקצב, בווריאציות הקבוצתית, ובציפייה שבה הרקדנים

מידע נוסף »
לימוד סלסה בסגנון LA
לימוד סלסה בסגנון LA

לימוד סלסה בסגנון LA הוא פופולארי במיוחד, מכיוון שמדובר באחד הריקודים הלטיניים הנפוצים  בישראל ובעולם! הסלסה בסגנון אל איי נוצרה בשנות ה- 90, ונרקדה במועדוני

מידע נוסף »
לימוד סלסה קובנית
לימוד סלסה קובנית

סלסה קובנית נחשבת לאחד הסגנונות המוכרים, הפופולאריים והשמחים בעולם הלטיני, ולכן אנשים רבים בוחרים ללמוד אותה ולהתאהב בה! לימוד סלסה קובנית מעניק המון לרקדנים, החל

מידע נוסף »
לימוד ריקוד היפ הופ
לימוד ריקוד היפ הופ

ההיפ הופ נחשב בין סגנונות הריקוד הפופולאריים והנרקדים ביותר בעולם, ואנו נתקלים בו בקליפים, ברחוב, במועדונים, במסיבות ובהופעות. מסתבר שעוד לפני שהוא הפך לריקוד –

מידע נוסף »
בצ'אטה - לימוד באצ'טה
לימוד בצ'אטה

המושג "בצ'אטה" הפך להיות מוכר במיוחד בשנים האחרונות, ומדובר באחד הריקודים שכבשו את ישראל בסערה. ריקוד הבצ'אטה מגיע אלינו מהרפובליקה הדומיניקנית, והוא מתאפיין במניירות מוזיקליות

מידע נוסף »
לימודי סלסה
לימודי סלסה

לימודי סלסה נחשבים לפופולאריים מאוד בסצנת הריקוד הישראלית, ואנשים רבים בוחרים להתחיל בתחביב המדליק בכל שלב בחיים. הסלסה היא ריקוד זוגי במהותה, אך משלבת גם

מידע נוסף »